För att kunna diskutera i forumen måste du vara inloggad. Använd antingen IndieWeb (Webbloggning) eller så kan du be mig om den här bloggen (E-post) att registrera. I båda fallen går du sedan igenom registreringsprocessen.

Vänligen att skapa inlägg och ämnen.

Flerstämpel Leitz Vario-6 5026

Fram till 1990-talet kunde man inte föreställa sig ett kontor som inte hade minst ett hål. "Böjning - stansning - filning" var favoritsysselsättningen och det unika försäljningsargumentet för de tyska tjänstemännen och anställda.

1993, när jag för första gången fick ett multinationellt högkvarter, var jag tvungen att inse att andra nationer också kunde "vika - stansa - fila", men alla med olika typer och antal hål.

Och för mig var Leitz Vario-6 bara en pryl som jag var tvungen att ha. Kort därefter beslutade den mer professionella militären att omfamna det papperslösa kontoret och "vik-punch-filen" ersattes med "Copié-collé” ersatt.

Vario-6 glömdes snart bort igen. Eftersom det, trots alla förväntningar på den tiden, är en stabilare pryl, dök den nyligen upp igen i en låda under städningen; dock utan bruksanvisning, så idag vet jag inte längre hur jag använder den.

Med sina enklare kollegor är detta problem onödigt, men de slår bara som 0815.

Om Vario-6 hade ett batterifack så hade jag förmodligen kasserat det för länge sedan. Så den kan fortfarande göra sitt jobb som en slags pappersvikt -- när det kanske finns några bokstäver att lägga på skrivbordet igen.


Sidvisningar: 3.310 | Idag: 23 | Räknar sedan 22.10.2023 oktober XNUMX
  • Tillägg: Inflationen är starkare än innan euron?

    Nej. Euron har funnits i 25 år. I genomsnitt nådde Eurosystemet (ECB + nationella centralbanker) inflationsmålet betydligt bättre mellan 1999 och 2020 än vad som var fallet tidigare. Den nuvarande inflationsfasen till följd av Coronakrisen och utbudsflaskhalsarna och energikrisen har drivit upp priserna världen över under 2021 och 2022. Inflationen har sjunkit kontinuerligt sedan slutet av 2022 och närmar sig 2 % igen.
    Dessutom har den gemensamma valutan gett Europa stabilitet i olika kriser.
    Den gemensamma valutan stödjer den inhemska marknaden och har hjälpt Tyskland att uppnå starka exportresultat.

  • Jag skulle vilja tillägga till protokollet från diskussionsgruppen "Europa nu!" att vi deltagare också diskuterade hur "naturligt" Europa har blivit, särskilt för oss yngre. Många av oss vet inte annorlunda. Res utan gränser, betala i euro, inga tullavgifter när du handlar online, vi vet knappt något annat sätt. Det är viktigt att visa dessa friheter för att väcka intresse i Europa.
    Likaså var majoriteten av gruppen överens om att vi inte är rädda, utan snarare känner oro och osäkerhet när vi observerar den aktuella utvecklingen.

  • Skulle vara ett ämne för nästa omgång den 18.1.2023 januari XNUMX, eller hur? Det är inte bra om vi fyller på ensamma 😉

    • Som vi kunde fastställa är halveringstiden för sådana rundor inte tillräcklig för att fylla ett forum ens på distans. Där icke bindande har blivit en princip måste man verkligen tänka på helt nya kommunikationskanaler.